COWI har i foråret 2011 udført beregninger for Kommunen og grundejerforeninger langs motorvejen.
Basis information ift COWI's arbejde (ANTAGELSER):
Støjvolden antages at have en udstrækning på ~1,3 km fra kolonihaverne i
syd til ~200 m forbi søerne i nord.
Støjvolden tænkes udført som en jordvold, men ud for søerne (§3 områder) og
videre mod nord tænkes afskærmningen udført som en støjskærm, som ikke er
så arealkrævende.
Beregningerne udføres for en trafiksituation i 2021, og det forudsættes, at der i
modsætning til i dag er støjreducerende slidlag på Helsingørmotorvejen (undtagen
for scenarie 1a, jf nedenstående).
Resultater dvs simulering af støjniveau:
Scenarie 1 : Eksisterende forhold (dvs. uden støjvold), trafikintensitet iht 2021
billede
Scenarie 1a : Eksisterende forhold med trafikintensitet og vejbelægning, 2011
billede
Scenarie 2 : Med en støjvold kombineret med en støjskærm, der muliggør byudvikling
på arealerne, så Miljøstyrelsens vejledende grænse for nybyggeri Lden 58
dB overholdes, 2021
billede 1 - støj i 1.5m -
billede 2 - støj i 4.3m
Scenarie 3 : Med en støjvold kombineret med en støjskærm, der sænker trafikstøjen til
Miljøstyrelsens vejledende grænse for nybyggeri (Lden = 58 dB) ved den
eksisterende bebyggelse, 2021
billede 1 - støj i 1.5m -
billede 2 - støj i 4.3m
Scenarie 4 : Med en støjvold kombineret med en støjskærm, der sænker trafikstøjen til
Miljøstyrelsens vejledende grænse for eksisterende bebyggelse (Lden = 68
dB) ved den eksisterende bebyggelse, 2021 (ingen billede)
Scenarie 5 : Med en støjskærm i vejskel med højden 5 m over vejniveau, 2021.
billede 1 - støj i 1.5m -
billede 2 - støj i 4.3m
|